woensdag 17 mei 2006

Levelling Schiphol


De machtsverhoudingen rond onze nationale luchthaven Schiphol liggen structureel scheef. Een succesvol werkend Schiphol dient een groter belang. Maar ik heb de indruk dat er daarbij steeds op een onprettige wijze over alle lokale belangen heen wordt gelopen. Die beeldvorming kleurt mijn waarneming. Zo las ik gisteren dat het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RiVM) aannemelijk acht dat omwonenden van Schiphol een grotere kans hebben op een verhoogde bloeddruk. Dan denk ik : hmmm, een bevinding van het enige echte onderzoeksinstituut van de Nederlandse rijksoverheid op het gebied van gezondheid en mileu. Dat zou gewicht in de schaal moeten leggen... Vast niet dus, in deze configuratie.
Van mijn antropologielessen heb ik onthouden dat er dorpen waren waar men de rijken via levelling aanpakte als die zich niet voldoende dienstbaar opstelden. Onder meer door middel van spotliederen en schilderingen. Hetzelfde principe zou ook met Schiphol moeten werken. Als al die lasthebbers hun creativiteit aanwenden en elkaar steunen in het uitdragen van de producten van die creatieve woede, zakt de machtspositie van Schiphol als vanzelf naar meer redelijke proporties. De macht van een volhardende groep is groot, vraag maar aan politici. Voorkomt ook dat mensen uit pure wanhoop heliumbalonnen met zilverpapier er aan gaan oplaten (is gevaarlijk, niet doen!) om Schiphol (terug) te pesten. Ik zal eens bij ze navragen wat Mileudefensie hiervan vindt.

4 opmerkingen:

Mededeler zei

Creativiteit is beter dan agressie!

Hieronymus zei

Agressie is een heel natuurlijke emotie of eigenschap van de mens die ons als soort al erg veel goeds heeft opgeleverd. Geen agressie : geen menselijke soort. Over geweld ben ik overigens minder goed te spreken.

Mededeler zei

Maar wat vind je dan van creativiteit?

Hieronymus zei

een gezonde afwijking? in ieder geval is het scheppende vermogen behoorlijk handig in de eeuwige strijd tegen de verveling...