maandag 8 mei 2006

Oplossing voor NS mbt bladeren op de rails


Alvast een idee voor de NS voor de komende herfst: plaats twee hete lucht blazers aan de voorkant van de locomotieven precies zo dat ze de rails (ruim) voor de trein schoon en warm kunnen blazen (al naar behoefte)... Gebruik hiervoor de warmte van de motoren. En weg is het natte vallende blad! Werkt ook preventief en scheelt zeker vertragingen. Als extra kan je er voor zorgen dat er ook diverse soorten vloeistof op de rails kunnen worden gespoten, voor reiniging & onderhoud. Als het een duur systeem blijkt, wat ik me niet kan voorstellen, onder meer omdat het de punctualiteit verbetert en dat levert (behoud van) geld op... Of als het alleen goed werkt bij lagere snelheden, dan rust je alleen een aantal stoptreinen per traject er mee uit...

2 opmerkingen:

Mededeler zei

Met zo'n mooie ouwe stoomtrein blaas je gewoon de uitlaatgassen in plaats van de lucht in naar voren toe. Maar ik vroeg me af of dat ook wel zou werken bij die electrische treinen. Je zou dan een grote luchtinlaat voorop de trein moeten plaatsen, waarna de lucht gekeerd wordt en er door kleinere buisjes met verdubbelde kracht uitgeperst.
Maar zo'n trein duwt denk ik sowieso een luchtkolom voor zich uit. Die zou je dan moeten richten...
Aerodynamisch gezien niet zo gunstig allemaal, maar het proberen waard. licht de NS maar in ;-)

Frank Heerema zei

Helemaal eens met bovenstaande suggesties. Ik google-de op "bladeren-op-de-rails"omdat ik me niet voor kon stellen dat niemand hier op gekomen was. Grote opluchting. Nu de NS nog. Of zijn we te naief? Soms zijn dingen gewoon heel simpel.